20 May 2009

Gjerstad


Forrige helg var jeg og min kjære mann i Gjerstad for å feire de store begivenhetene. Da slo det meg at jeg egentlig liker Gjerstad ganske godt. Og jeg liker den vakre bygd bare bedre og bedre. Dette blogginnlegget er derfor viet til en aldri så liten hyllest til Gjerstad. Nå er det sikkert mange som lurer på hva som er så bra med Gjerstad! Men bare se her:
  • Gjerstad er ei bygd på landet. (men er likevel nært E-18, som tar deg rett til storby og/eller det store utland)
  • Ergo#1: masse plass, masse gress, trær, blomster, vann, fjell, skog, kort sagt: masse fin natur, særlig på denne tida av året.
  • Ergo#2: mange mennesker som man kjenner. Man sier stort sett hei til de fleste.
  • Gjersdølinger skroller. (altså slår av en prat, gjerne med kaffekoppen i handa)
  • Gjersdølinger kjenner som sagt de fleste. Og er det noen de ikke kjenner, skroller de gjerne litt med de nye. Veldig gjerne! Man kan jo risikere å få nye venner! Eller bare få noen hyggelige minutter i livet. Resultat: Som "utlending" føler man seg veldig velkommen i Gjerstad.
  • Gjersdølinger har litt samme lynne som nordlendinger. Men de er som regel ikke fullt så rappkjefta og høyrøsta. En fordel vil kanskje mange si. Smak og behag.
  • Gjersdølinger har god sans for både god mat og for god humor. En utmerket kombinasjon. Som regel har de en god kommentar på lur, eller en god historie. Gjerne servert med "noko attåt" om det skulle falle seg slik.
  • Gjerstad har (tross sin beskjedne størrelse) mange fritidsaktiviteter: fotball, korps, orientering, langrenn, skiskyting(tror jeg), hopp, kulturskole, ungdomsklubb/-arbeid.
  • Gjerstad har sin egen ungdomshelg.
  • Gjerstad har hotell, Lyngrillen, Cinderella, egen reptilpark, togstasjon, ekspressbusstopp, lysløype, bibliotek, to kirker, flyktningemottak, eldresenter, kunstgressbane, gressbane, metallrockefestival
  • Gjerstad lager god, koselig, ordentlig 17. mai. Og 16. mai-kamp!Heia de blå! (Gjerstad vant 2-1 over Risør-Hurra!) Alle bildene er hentet fra Aust-Agder Blads nettside.
For å nevne noe...

Dagens siste bilde er et illustrasjonsbilde fra Reptilparken her i Oslo. Kanskje får de sånn slange i Gjerstad? Og neida, jeg er IKKE redd for slanger!

4 cookies:

Kristina said...

ÆSJJJ!!! Glad jeg ikke var med på jobb den dagen.. Usj.. Du har ikke tenkt å flytte til Gjerstad?!?

Unknown said...

ha! med det slangebilde er du tilbake som desktopbilde:D utkonkurrerte apen/lemuren/stammsøstra Ida lett

Anette said...

Jeg blir nysgerrig her; er Gjerstad plassen for deg?! Med tanke på bosetting lengre frem i tid...:D

Kakemonsteret said...

Med tanke på bosetting lengre frem i tid vet man aldri hva som kan skje...;)